Fra 2.mai kan regnskapsførere bekrefte                       innbetalt aksjeinnskudd

  • By jONAS
  • 13 May, 2018

Dette tiltaket skal gjøre det enklere og rimeligere å innhente slike attestasjoner.

Ved stiftelse av et aksjeselskap der aksjeinnskuddet utelukkende skal gjøres opp med penger (norske kroner), må en revisor eller et finansforetak bekrefte at selskapet har mottatt pengene. Det samme gjelder ved kapitalforhøyelser.

Fra 2. mai kan også advokater og autoriserte regnskapsførere gi slike bekreftelser.

HAR VENTET PÅ BRØNNØYSUNDREGISTRENE

Lovendringen ble vedtatt i fjor, men ikrafttredelsen skulle først vedtas når Foretaksregisteret fikk på plass system for å kunne kontrollere at den som avgir bekreftelsen faktisk er advokat eller autorisert regnskapsfører. Slik løsning er nå utviklet.

For å gjøre tilpasninger til de nye aksjelovene vil tjenesten Samordnet registermelding være utilgjengelig onsdag 2. mai fra kl. 15.30 til 20.00.

PRAKTISK GJENNOMFØRING

Vi vil snarlig komme med en egen artikkel om hvordan du praktisk følger opp attestasjonsoppdrag.

LOVENDRINGENE I AKSJELOVEN

§ 2-18 annet ledd femte punktum skal lyde:

Skal aksjeinnskuddene utelukkende gjøres opp i penger, kan bekreftelsen gis av et finansforetak, en advokat eller en autorisert regnskapsfører.

§ 2-19 første ledd første punktum skal lyde:

(1) Styrets medlemmer og den som har avgitt bekreftelse etter § 2-18 annet ledd, er solidarisk ansvarlig for det som måtte mangle av aksjeinnskudd som i meldingen til Foretaksregisteret er oppgitt og bekreftet innbetalt eller gjort opp på annen måte.

§ 10-9 annet ledd fjerde punktum skal lyde:

Skal aksjeinnskuddene utelukkende gjøres opp i penger, kan bekreftelsen gis av et finansforetak, en advokat eller en autorisert regnskapsfører.

LOVENDRINGENE I ALLMENNAKSJELOVEN

§ 2-18 annet ledd femte punktum skal lyde:

Skal aksjeinnskuddene utelukkende gjøres opp i penger, kan bekreftelsen gis av et finansforetak, en advokat eller en autorisert regnskapsfører.

§ 2-19 første ledd første punktum skal lyde:

(1) Styrets medlemmer og den som har avgitt bekreftelse etter § 2-18 annet ledd, er solidarisk ansvarlig for det som måtte mangle av aksjeinnskudd som i meldingen til Foretaksregisteret er oppgitt og bekreftet innbetalt eller gjort opp på annen måte.
 

§ 10-9 annet ledd fjerde punktum skal lyde:

Skal aksjeinnskuddene utelukkende gjøres opp i penger, kan bekreftelsen gis av et finansforetak, en advokat eller en autorisert regnskapsfører. 

LOVENDRING I FORETAKSREGISTERLOVEN

§ 4-4 bokstav e første punktum skal lyde:

Erklæring fra revisor, eller eventuelt erklæring fra finansforetak, advokat eller autorisert regnskapsfører, om at de opplysninger som er gitt om innbetaling av aksjekapital, selskapskapital i kommandittselskap, jf. § 3-3 nr. 6 og 7, grunnkapital i stiftelse og innskuddskapital i samvirkeforetak, statsforetak, interkommunalt selskap, regionalt helseforetak og helseforetak er riktige.


By jONAS May 13, 2018
Fra 2018 er registreringsenheter i Enhetsregisteret pålagt å melde minst én elektronisk varslingsadresse til registeret.
19.04.18 Skrevet av Knut Høylie, Regnskap Norge
De som har rollen Tilgangsstyring for en virksomhet vil ved førstkommende pålogging i Altinn bli bedt om å registrere enten e-postadresse
eller mobilnummer, eventuelt begge.
Hovedformålet med denne nye plikten er at offentlige myndigheter skal kunne kommunisere elektronisk med virksomhetene. Du kan lese
mer om plikten til å
melde varslingsadresse her (/artikler/forretningsjus/fra-2018-blir-det-pliktig-a-melde-elektronisk-adresse-til-enhetsregisteret/).
Nedenfor gjengir vi hva
Altinn skriver ( https://altinn.github.io/docs/releases/2018/18-4/#felles-varslingsadresser-for-virksomheter-i-altinn...
kofuvi)
om registrering av varslingsadresse:
FELLES VARSLINGSADRESSER FOR VIRKSOMHETER I ALTINN OG ENHETSREGISTERET (KOFUVI)
Fra 1. januar ble det innført krav om at alle virksomheter i Enhetsregisteret skal ha registert varslingsadresse for digital kommunikasjon
med det offentlige. Dette kan være én eller flere registrerte epostadresser eller mobilnummer. Dette vil være den adressen offentlige
myndigheter forholder seg til når de skal sende varsel til virksomheten. Som utgangpunkt så benyttes allerede registerte felles
varslingsadresser for virksomheten i Altinn. Varslingsadresse for virksomheten vil benyttes av Altinn til utsending av varsel.
Varslingsadresse for allerede registrere virksomheter kan oppdateres via profil i Altinn.
By Jonas Klæbo Aamodt December 17, 2017
Sykemeldingen digitaliseres
By Jonas Klæbo Aamodt December 15, 2017
Elektroniskadresse pliktig fra 2018
By Jonas Klæbo Aamodt December 11, 2016
Nye roller i Altinn er påkrevet